Historien bag SENG

Kvalitet som omdrejningspunkt
Lige fra starten har vi satset entydigt på kvalitet – både i sortimentet og i den rådgivning og service, butikkerne yder sine kunder. Personalet er derfor uhyre vigtigt. Vores salgsteam skal være vidende og opdateret om det, der foregår på senge- og søvnområdet. De skal have kendskab til ny forskning, kende markedets muligheder og være gode til at spørge ind til kundernes ønsker og behov – og sortimentet af senge og sengetilbehør skal naturligvis matche det samme høje kvalitetsniveau. For vi sælger ikke kun senge. Vi sælger søvnløsninger, og der er mange faktorer som spiller ind for at finde frem til den helt rigtige.
Ændring i ejerforholdet
Vi vækster kontinuerligt med nye butikker rundt omkring i landet, og vækststrategien blev effektivt styrket, da Lars Larsen Group i slutningen af 2014 købte aktiemajoriteten i SENG. Den 1. september 2020 købte Lars Larsen Group de sidste aktier i SENG og ejer herefter selskabet 100%. Ændringen er sket som en naturlig udvikling og i tråd med den planlagte videre udvikling af SENG. Parløbet mellem Lars Larsen Group og SENG er et udtryk for en finansiel konsolidering, der vil sikre væksten i virksomheden i mange år frem. Vi er i dag en stolt del af den store familie og lever op til de samme værdier og ambitioner, der er kendetegnende for Lars Larsen Group.
Overtager svenske Sängjätten
Den 9. juli 2021 købte SENG den svenske sengekæde Sängjätten med det klare mål at åbne flere butikker i hele Sverige. Opkøbet kommer efter at vi tilbage i 2020 løftede sløret for vores planer om ekspansion i udlandet. Med opkøbet af den svenske kæde trådte vi ind på det svenske marked. Sängjätten er grundlagt i 1992 og havde ved overtagelsen 20 butikker i Sverige, der hovedsageligt er placeret i den sydlige og midterste del af landet. Vi tror på, at vi med denne sammenlægning kan styrke begge kæder, så vi kan gå fremtiden i møde som én stærk kæde, der er gearet til vækst.
Nyt fælles butikskoncept i alle butikker
Vores udvikling går aldrig i stå, hvilket afspejles i udviklingen af vores nuværende butikker. I takt med åbningen af et stort antal butikker rundt om i Danmark og Sverige, så omlægger vi løbende de gamle butikker, så vores samlede udtryk strømlines. Vores butikker har i dag et eksklusivt udseende og udtryk. Det nye butikskoncept sikrer, at butikkerne er både inspirerende, hyggelige, elegante og har det samme gode udvalg af produkter fra markedets bedste producenter.
Børsen Gazelle 2021
I oktober 2021 blev vi kåret som Børsen Gazelle 2021. Anerkendelsen var et stort skulderklap til alle vores medarbejdere, der har kæmpet med stolthed for de gode resultater, vi kunne vise efter et hårdt år fyldt med restriktioner og lukkede butikker som følge af coronapandemien.
Med titlen fik vi følgende ord med på vejen:
”At opnå titlen Børsen Gazelle kræver noget særligt. Men at blive Gazelle i 2021 har krævet en præstation ud over det sædvanlige. Da coronakrisen ramte, kom landets virksomheder for alvor i modvind. Men hvor mange andre gik i stå, løb årets gazeller videre – I omstillede jer og formåede fortsat at skabe vækst. Derfor kan I i dag kalde jer Børsen Gazelle 2021. Kravene til at blive Børsen Gazelle er hårde. En gazellevirksomhed vokser kontinuerligt og fordobler som minimum sin omsætning eller sit bruttoresultat i løbet af fire regnskabsår, med positiv vækst alle årene. Det er imponerende, at I har kunnet leve op til dette, så stort tillykke med jeres flotte vækst og titlen som Børsen Gazelle 2021.”
Køber virksomheden Sengetid
Den 15. oktober 2021 købte vi 78 procent af virksomheden Sengetid.dk og vi tog dermed en stor bid af onlinemarkedet. Sengetid var en utrolig spændende virksomhed med et stort vækstpotentiale både i Danmark og udlandet. Med den ekspertise og de økonomiske muligheder, som SENG og Lars Larsen Group råder over, så vi ind i en spændende vækstrejse.
I 2022 blev Sengetid.dk 100 procent opkøbt af SENG A/S, men i 2025 lukkede Sengetid, da al onlinehandel blev flyttet fra Sengetid.dk over til SENG.dk.
Skiftede navn fra SengeSpecialisten til SENG
Den 9. november 2021 blev det offentliggjort at tidligere SengeSpecialisten skifter navn til SENG. Fremover står der derfor SENG på alle vores butiksfacader i Danmark og Sverige.
I forbindelse med overtagelsen af Sängjätten var det en del af aftalen, at logoet på de svenske butikker skulle ændres. Derfor kiggede vi ind i, om vi kunne finde et nyt navn og logo til alle vores butikker på tværs af lande, og her faldt valget altså på SENG. Det nye navn beskriver helt kort essensen af, hvad vi handler om, og det er nemmere at huske og udtale, specielt i udlandet.
De første svenske butikker blev allerede ombygget i løbet af december 2021, og alle facader i Sverige blev rebrandet med SENG på facaden i løbet af foråret 2022. De danske butikker blev rebrandet i starten af 2023.



